Wednesday, September 10, 2014

Abgal

Merupakan dewa padang pasir bangsa arab utara pada masa sebelum kedatangan Islam. Dewa ini diketahu berasal dari sesembahan suku di wilayah gurun Palmyra. Dia juga dianggap sebagai dewa pelindung bangsa baduwi dan unta sungai.
Aglibol

Merupakan dewa bulan bangsa arab putara pada masa pra-islam. Seperti dewa Abgal, Aglibol juga disembah oleh suku badui wilayah Palmyra dan berkaitan erat dengan dewa matahari Yarhibol. Kultus penyembahan Aglibol berkembang hingga ke masa hellenis dan pendudukan bangsa romawi. Simbol dewa ini adalah bulan sabit.
Allat

Dewi bulan dan dewi pelindung bangsa arab utara dan tengah pada masa pra-islam. Dalam kepercayaan bangsa pagan arab, Allat merupakan salah satu puteri Allah. Di Palmyra, dia biasa dipanggil sebagai pelindung rumah tangga. Di Taif, diaa disimbolkan dengan wujud batu granti putih. Pada masa Helenis, Allat dihubungkan Athena, sementara menurut Herodotus yang menyebutnya Ailat, dia sejajar dengan Afrodite.
Almaqah

Dewa pelindung dan dewa bulan bangsa arab selatan pada masa pra-islam. Dewa ini disembah oleh suku Saba dengan binatang sucinya berupa seekor lembu. Dia disimbolkan dengan kilat dan sabit.
Anbay

Dewa pelindung bangsa arab selatan pra-islam dan juga merupakan dewa keadilan serta dewa yang mengilhamkan ramalan-ramalan kepada para peramal. Selain itu, Anbay juga dianggap sebagai salah seorang pelayan dewa bulan, Amm.
A’ra
Dewa pelindung arab utara pra-islam. Namanya memiliki makna altar atau tempat suci yang berasal dari kata arab yang bermakna memerahi, sebuah makna yang menyiratkan noda darah pengorbanan manusia di altar pemujaan. Dengan demikian, pemujaan terhada A’ra melibatkan pengorbanan manusia terutama anak-anak.
Altarsamain
Dewa bulan bangsa arab utara dan tengah pra-islam yang disembah oleh suku Isamme tapi dia juga dihormati oleh suku-suku arab lainnya. Dewa ini diketahui berasal dari tahun 800 SM yang dikenali dari surat-surat raja Assyria, Esarhaddon dan Assurbanipal.
Azizos
Dewa pelindung bintang bangsa arab utara pra-islam yang disembah di Palymra serta digambarkan dengan bintang fajar dan saudaranya Arsu, bintang senja. Azizos berkaitan dengan kuda atau unta. Penyembahan terhadap Azizos masuk kedalam kebudayaan Syria dimana dia juga disembah dengan nama Monimos.
Hubal
Dewa pelindung bangsa arab pra-islam dan juga merupakan dewa yang mengungkapkan peristiwa-peristiwa masa depan kepada para peramal. Patung Hubal adalah salah satu patung besar yang berdiri di Kabah Mekah pada masa kerasulan Muhammad SAW.
Malakbel
Malakbel disembah sebagai dewa pertanian oleh bangsa ara pra-islam di wilayah utara. Dalam sebuah lempengan dari tahun 132 M yang ditemukan di wilayah Palmyra, Malakbel dikatakan memiliki seorang saudara yang bernama Aglibol.
Marnas
Marnas disembah oleh bangsa arab utara sebagai dewa kesuburan. Selain sebagai dewa kesuburan, Marnas juga meerupakan dewa pelindung bangsa arab utara. Kultus penyembahan terhadap Marnas berpuat di Baza kuil Marneion yang menggantikan kultus penyembahan dewa Dagon.
Quzah
Merupakan dewa gunung dan dewa cuaca. Quzah disembah oleh bangsa arab pra-islam di wilayah utara arabia. Quzah diyakini juga sebagai dewa yang sama dengan Qos yang disembah oleh suku Idumea di wilayah Judea selatan sebagai dewa badai. Dewa ini juga disembah di wilayah-wilayah sekitar Mekah.

Reactions:

0 comments:

Post a Comment

Pengunjung Blog

My Blog Rank

SEO Stats powered by MyPagerank.Net

Advertisement

Translate

Popular Posts

Visitors

Total Pageviews

Powered by Blogger.

Followers

Google Followers